مرجع تخصصی کفپوش

شیدارک مرجع تخصصی کفپوش

مرجع تخصصی کفپوش

شیدارک مرجع تخصصی کفپوش

۸ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

پارکت چیست؟ آشنایی مقدماتی با کفپوش پارکت

پارکت-شیدارک

پارکتها نوعی از کفپوشهای چوبی هستند که از پروفیلها و قطعات موزائیکی چوبی تشکیل شده اند. نام این کفپوش چوبی از کلمه فرانسوی (Parqueterie) گرفته شده است. تا مدتها پارکت از لوکس ترین و گرانترین کفپوشها به شمار می آمد و فقط ثروتمندان توانایی خرید این محصول را داشتند. با ورود تکنولوژی و استفاده از ماشین آلات در فرایند تولید این محصول، پارکت توانست خود را به عنوان محصولی همگانی تر معرفی کرده و بازاری بزرگتر برای خود ایجاد کند.

کیفیت و زیبایی پارکتها به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهترین عواملی که در کیفیت یک پارکت نقش دارند، می توان نوع و روش ساخت پارکت و نیز نوع چوب و گونه گیاهی استفاده شده در پارکت اشاره کرد.

در این مقاله "شیدارک" شما را با کلیاتی از پارکتها و انواع این کفپوش آشنا خواهد کرد و در مقالاتی که در ادامه خواهد آمد به بررسی انواع این کفپوش خواهد پرداخت.

 

  • انواع چوب استفاده شده در پارکت چوبی

نوع چوب استفاده شده در پارکت چوبی، میزان تراکم و فشردگی بافت چوب و میزان رطوبت درونی چوب در تعیین میزان انقباض و انبساط این کفپوش به عنوان یکی از مهمترین ویزگی های فنی پارکت نقشی بسیار اساسی دارد. به عنوان مثال کاهش میزان رطوبت چوب، میزان انقباض و انبساط و در نتیجه تورم چوب را کاهش می دهد و در عین حال میزان سختی و در نتیجه شکنندگی را در چوب افزایش می دهد.

میزان انقباض و انبساط پارکتها و نیز میزان رطوبت درونی پارکتها، بسته به نوع چوب (Hard Wood) یا (Soft Wood) و گونه درختی متفاوت خواهد بود.

از میان مرسوم ترین و معمول ترین چوبهایی (گونه های درختی) که در ساخت پارکتها از آنها استفاده می شود می توان بصورت دسته بندی شده به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب بلوط، گردو، گیلاس، کاج و افرا که پرمصرف ترین چوبها در ساخت پارکت هستند.
  • چوبهای گران تر مانند چوبهای ماهونی و چوب درختان گرمسیری که برای تولید پارکتهای بسیار لوکس و گران قیمت، از آنها استفاده می شود.
  • چوب بامبو به عنوان جدیدترین چوبی که در تولید پارکت از آن استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با درختان (Hard Wood) یا (Soft Wood) می توانید مقاله "راهنمای انتخاب ترمووود" را مطالعه کنید.

  • روش تولید پارکت چوبی

پارکتها در گذشته صرفا از چوب و به صورت یک تکه ساخته می شدند ولی امروزه با پیشرفتهای تکنولوژی از روشهای دیگری هم برای ساخت پارکتها استفاده می شود.

پارکتهای چوبی را با توجه به مصالح استفاده شده و نیز تکنولوژی ساخت می توان بصورت زیر دسته بندی کرد:

  • پارکتهای تمام چوب  Solid Wood Flooring
  • پارکت از چوب مهندسی شده  Engineereed Wood Flooring
  • پارکت از جنس ترمووود  Thermoo Wood Parquet
  • پارکتهای سنتی  Traditional Old Fashioned Parquet
  • پارکتهای ساخته شده از بامبو  Bamboo Flooring

همه پارکتهای ذکر شده در بالا برخلاف کفپوشهای لمینیت، کاملا از چوب ساخته شده اند و تفاوت در نحوه تولید، نوع عمل آوری چوب،ابعاد و اندازه و ... است که سبب تفاوت در کارایی و نحوه کاربرد آنها می شود.

  • پارکتهای تمام چوب Solid Wood Floor

در این نوع از پارکتها، تمام پارکت بصورت یک تکه از چوب تشکیل شده است. به این معنی که هر پارکت چوبی بخشی از یک الوار است. اگر به مقطع پارکتهای تمام چوب نگاه کنیم، بافت یکدست و یکپارچه ای از چوب را مشاهده می کنیم.

این پارکتها معمولا از چوب سخت (Hard Wood) و به ضخامت حدود 20 میلیمتر تولید می شوند.

برای آشنایی بیشتر با پارکتهای تمام چوب (solid Wood Flooring) می توانید مقاله"پارکت تمام چوب"را مطالعه کنید.

  • پارکت از چوب مهندسی شده Engineereed Wood Flooring

پارکتهای ساخته شده از چوب مهندسی را گاهی Semi Solid Plank نیز می گویند. این پارکتها که از چند لایه چوب روی هم قرار گرفته، تولید می شوند، پس از اتمام کار نصب از نظر ظاهری هیچ گونه تفاوتی با پارکتهای تمام چوب Solid Wood Floor ندارند . اما اگر به مقطع این پارکتها نگاه کنیم متوجه ساختار چند لایه این پارکتها خواهیم شد. پارکتهای چوب مهندسی حداقل از 3 لایه چوب تشکیل شده اند. در این نوع پارکتها برای لایه بالایی (لایه نهایی) از یک لایه تمام چوب (Solid Wood) چوب سخت (Hard Wood) استفاده می شود.

برای آشنایی بیشتر با پارکتهای چوب مهندسی (Engineereed Wood Flooring) می توانید مقاله"پارکت چوب مهندسی"را مطالعه کنید.

  • پارکتهای سنتی Traditional Old Fashioned Parquet

این پارکتها قدیمی ترین نوع پارکت هستند و از قطعات چوبی کوچک و موزائیکی ....................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ دی ۹۷ ، ۰۹:۲۳
کارشناس شیدارک
تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۵/۱۰/۲۷ ۱۲:۴۷
علیرضا تغابنی
علیرضا تغابنی متولد 1356 تهران است و ورودی 1374 دانشگاه گیلان در رشته معماری بوده ، که پس از اتمام آن در 1381 ، با رتبه اول در آزمون دکتری دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات پذیرفته شد و در سال 1386آنرا به اتمام رساند. بعد از حدود 8 سال کار در مهندسین مشاور مختلف در سال 1383 بصورت مستقل به طراحی و تمرین معماری پرداخت و در سال 1387 با مشارکت، دفتر رازان را تاسیس نمود و به مدیریت آن پرداخت ، در سال 1388- با حفظ امتیاز و مالکیت معنوی طرح های گذشته خود- دفتر معماری "دیگر "راپایه کذاری کرد و هم اکنون دفتر وی با این نام مشغول فعالیت است. حاصل این دوره هشت ساله،طراحی بیش از چهل پروژه وجوایز متعدد معماری بوده که از جمله آنها دو بارکسب رتبه اول در جایزه بزرگ معمار (ویلایی برای یک دوست در سال 87 و ویلای امیر در سال90)، رتبه دوم جایزه بزرگ معمار(ویلای کوهسار در سال 91)، رتبه اول مسابقه طراحی نما(ساختمان 93 تهرانپارس در سال 88 ) و فینالیست شدن در فستیوال معماری بارسلونا (ساختمان نظام مهندسی قزوین در سال 90) بوده است. او از سال 1381 به تدریس در دانشکده های مختلف معماری از جمله دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز و همچنین داشگاه فردوسی مشهد، مشغول بوده است. و نمایشگاه های انفرادی و جمعی نقاشی برگزار کرده است.
برخی از آثار علیرضا تغابنی:
1- ویلای کوهسار
ویلای کوهسار

2- ویلای برادر بزرگتر
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ دی ۹۷ ، ۰۹:۲۴
کارشناس شیدارک

آشنایی با موکت و انواع موکت ها (روش تولید-الیاف-رنگرزی)

موکت ( Moquette ) واژه ای فرانسوی است که بصورت عمومی معنای فرش را در ذهن متبادر می کند. این کلمه در زبان فارسی به نوعی خاص از کفپوش منسوج صنعتی داده می شود که مشخصا با سایر محصولات شناخته شده در ذهن ایرانیان در خصوص فرش، گلیم،گبه و ... متفاوت است.

موکتها کفپوشهایی منسوج هستند که می توانند بافته (Woven) یا نبافته (Non Woven) باشند و با توجه به کاربردهای گوناگون، از الیافها مختلف و به روشهای مختلف که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد تولید میشوند.

انواع موکت ها را می توان بر اساس نوع الیاف، روش بافت، فرایند رنگرزی، روش بافت و ... تقسیم بندی نمود.در این مطلب سعی خواهدشد تا با ایجاد نگاهی گذرا به دسته بندی های مرسوم موکت، زمینه ای جهت انتخاب مناسب موکت برای هر فضا را ،در آینده رقم بزنیم.

تقسیم بندی موکتها بر اساس نوع الیاف

انواع موکت

1- پشم (Wool)

پشم قدیمی ترین الیاف استفاده شده در کفپوشهاست. این الیاف ذاتا انعطافپذیر است و آلودگی را در خود نگه نمی دارد.الیافی بسیار نرم،انعطاف پذیر و بادوام است.

ویژگی های پشم به عنوان ملاکی جهت مقایسه و استاندارد سازی سایر الیافها به کار می رود.

برای آشنایی بیشتر با موکتهای پشمی می توانید "موکت با الیاف پشم (Wool Carpet)"را مطالعه کنید.

2- نایلون (Nylon)

نایلون یا پلی امید یکی از الیافهای مصنوعی در صنعت نساجی و تولید انواع موکت است که سهمی 70 درصدی در تجارت موکت را به خود اختصاص داده است.از میان الیافهای مصنوعی نایلون قویترین بوده و بیشترین حالت ارتجاعی را دارد.نایلون مقاومتی بالا در برابر له شدگی دارد و تنوع رنگ بالایی را در بر می گیرد.

برای آشنایی بیشتر با موکتهای نایلونی می توانید مقاله "موکت با الیاف نایلون-پلی آمید" را مطالعه کنید.

3- اولفین (Polypropylene)

اولفین یا پلی پروپیلن الیافی پلیمری بر پایه اتیلن - پروپیلن است. این الیاف مقاومتی بالا در برابر رطوبت و لکه پذیری دارد. جذب آب پایین و مقاومت در برابر الکتریسیته ساکن از ویژگیهای مهم این الیاف است. اولفین ( پلی پروپیلن ) بیشتر برای فضاهایی با رفت و آمد کم مناسب هستند.

برای آشنایی بیشتر با موکتهای پلی پروپیلن می توانید مقاله "۵ نکته مهم درباره موکت با الیاف اولفین (پلی پروپیلن)" را مطالعه کنید.

4- پلی استر (Polyester)

الیافی مصنوعی با درخشندگی رنگی بسیار خوب است. پلی استر تنوع رنگی بالایی داشته و دوام رنگی خوبی را نیز از خود نشان می دهد. الیاف پلی استر، الیافی بسیار نرم است که برای کاربردهای مسکونی توصیه می شود.

نکته جالب در مورد الیاف پلی استر قابل بازیافت بودن این الیاف و نیز استفاده از بطری های یکبار مصرف ( PET) در تولید این الیاف می باشد.

برای آشنایی بیشتر با موکتهای پشمی می توانید "موکت با الیاف پلی استر" را مطالعه کنید.

5- تریسکتا (Triexta)

نام کامل این الیاف "پلی تری متیل تترات (PTT) " است و در واقع جدیدترین نوع الیاف پلی استر است که توسط شرکت DUPONT اختراع و به بازار عرضه شده است.این الیاف نسبت به لکه مقاوم بوده و جذب آب بسیار کمی دارد. مقاومت به UV (اشعه ماورائ بنفش)در این الیاف بسیار خوب است.

برای آشنایی بیشتر با موکتهای پشمی می توانید مقاله "موکت تریکستا-triexta carpet fiber" را مطالعه کنید.

6- اکریلیک (Acrylic)

الیافی است مصنوعی که ظاهری شبیه پشم دارد و بسیار سبک و نرم است. استفاده از این الیاف در تولید موکت بسیار جدید است. این الیاف قابلیت شستشوی خوبی دارد ولی با توجه به مقاومت سایشی پایین، برای مناطق پر تردد گزینه مناسبی نیست.

برای آشنایی بیشتر با موکتهای اکریلیکی می توانید "موکت اکریلیک" را مطالعه کنید.

برای مقایسه موکتهای تولید شده از انواع الیاف می توانید مقاله “انواع الیاف موکت را مطالعه کنید.

انواع الیاف موکت

تقسیم بندی موکتها بر اساس فرایند تولید

موکتها به صورت کلی به 3 روش تولید می شوند. برخی از این روشها کماکان یادآور روشهای کهن تولید دستبافها و زیر اندازهای سنتی است و برخی نیز با توجه به پیشرفتهای حاصل شده در صنعت نساجی جهت افزایش سرعت تولید،افزایش کیفیت،کاهش هزینه و ... ایجاد شده اند. در ادامه به صورت مختصر به روشهای تولید موکت و دسته بندیهای درونی این روشها اشاره خواهیم کرد.

1-  موکتهای بافته شده (Woven)

این موکتها دارای تار و پود هستند و با بافتن الیاف به تار و پود پشتیبان تولید می شوند. در این روش تار و پود به عنوان لایه پشتیبان عمل کرده و گاهی برای افزایش استحکام از یک لایه پشتیبان دیگر هم استفاده میشود. این روش هزینه بالا و سرعت پایینی دارد و عموما برای الیافهای از جنس پشم استفاده می شود.

در روش بافت فرایند تولید به دو حالت Wilton و Axminster  انحام می پذیرد.

موکت بافته شده - شیدارک

2- موکتهای تافتد (Tufted)

تولید موکت به روش تافتد ( Tufted) سرعتی بسیار بالاتر از روش بافت دارد(حدود 8 برابر). امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیز افزایش تقاضا حدود 90 درصد از انواع موکت ، با این روش تولید می شود. روش تولید موکتهای تافتد (Tufted) اینگونه است که نخ ابتدا در لایه پشتیبان اولیه (Primary Baking) قرار گرفته و بعد از اینکه ...............................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۷ ، ۱۰:۱۲
کارشناس شیدارک

 رضا دانشمیر معمار ایرانی

 رضا دانشمیر معمار و نظریه پرداز ایرانی، در سال 1344 متولد شده است. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت در سال 1372 است و علاوه بر رشته تحصیلی خود، در زمینه های هنری دیگری چون نقاشی و موسیقی نیز به فعالیت پرداخته است. 9 نمایشگاه از آثار او در گالری های متفاوت و معتبر تهران و اسپانیا، در طی سال‌های فعالیت وی برگزار شده است که می‌توان به نمایشگاه جشنواره جهانی معماری در بارسلونای اسپانیا در سال 2009 و نمایشگاه گروهی آثار منتخب جایزه معمار سال 2004، اشاره کرد. رضا دانشمیر در سال 1379 با بازسازی و طراحی گالری هنری و مبلمان آو، در یک استخر متروکه توانست پا به عرصه حرفه‌ای معماری بگذارد و توانایی‌های خود را به اثبات برساند. فعالیت حرفه او در زمینه‌های گوناگون و اجرای پروژه ها موفق وی، توانست او را از دیگر معماران هم دوره خود متمایز کند. از آثار او می توان به برج اداری-تجاری بانک ملت، مجموعه سینمای پارک ملت، دپارتمان تجاری اطلس، ساختمان اداری پل رومی، مجموعه چند عملکردی باغ نور و موزه سنت تهران اشاره کرد.

کسب رتبه دوم در رقابت طراحی مجتمع تجاری دریا در تهران 2013، کسب رتبه اول در رقابت طراحی نما برای ساختمان اداری گلفام در سال 2012، کسب مدال طلایی تعهد کیفیت جهانی در سال 2012، کسب مقام در جشنواره جهانی معماری در زمینه فرهنگی، برای ساختمان پردیس سینمایی ملت در سال 2009، کسب رتبه چهارم در جایزه معمار سال 86 به همراه کاترین اسپریدونف، برای ساختمان پل رومی در تهران، همچنین کسب رتبه پنجم در جایزه معمار سال 83 برای ساختمان خانه دو پوسته در لواسان برخی از افتخارات و جوایز در کارنامه رضا دانشمیر هستند.

گفت و گویی که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید،  از سوی مرکز Parametric Architecture  با این هنرمند معمار صورت گرفته است.

معماری چیست و معمار کیست؟

معماری در واقع با ساختارهای فضایی در ارتباط است و شاید با توجه به پیشینه ای که دارد الان ما معماری را با ابداعات فضایی نسبت می دهیم. معمار کسی است که ابداع گر است و می تواند ساختارهایی را ابداع کند که منجر به ایجاد چشم اندازها و دیدگاه های جدیدی شود. بنابراین بعد ابداع گری و نوآوری در معماری فوق العاده اهمیت دارد و پایه و اساس معماری را شکل می دهد. در این ارتباط با دو نکته مهم روبه رو هستیم؛ یکی اینکه این ساختارها باید با هم دیالوگ داشته باشند. بگذارید از خودم شروع کنم؛ قبل از اینکه من یا هر فرد دیگری به دنیای معماری وارد شویم تاریخ چندهزار ساله ای از این هنر را پشت سر داریم و یک معمار باید این تاریخ را بداند، نمونه های کلیدی و تاثیرگذار آن را بشناسد و تفکر آن ها را درک کند. بعد از این است که در پروژه هایی که تولید می کند باید بتواند دیالوگی با این وجه تاریخی برقرار کند.اگر این اتفاق بیفتد پروژه معماری که طرح می شود، وسعتی فراتر از موضوع و محیط خودش پیدا می کند و در حقیقت تاریخ معماری را وارد بازی می کند؛ چه تاریخ معماری معاصر و چه تاریخ دوره های قبل. نکته دوم این است که هر اثر معماری می بایست به وضعیت موجود خودش آگاهی داشته باشد و نسبت به آن موضعی را اتخاذ کند، یعنی بتواند یک دید انتقادی را به وضع موجود مطرح کند و سعی کند که این وضع موجود را ارتقاء دهد. بنابراین این آثار می توانند تاثیرگذار باشند. شخصاً فکر می کنم که پروژه های عمومی تاثیرات گسترده تری دارند و آن بعد معماری که با توده مردم در ارتباط است، قادر خواهد بود تا زمینه های فکری جدید را به شکل گسترده مطرح کنند و چشم اندازهای جدیدی را به وجود بیاورند.

با این دیدگاه نظراتی که مردم درباره پروژه های شما ابراز می کنند تا چه اندازه در عملکردتان تاثیر می گذارد؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که یک پیشینه 7 هزار ساله در معماری دارد. اسنادی متعلق به 6 هزار سال قبل داریم که از وجود زیگورات و شهر در این سرزمین خبر می دهند. شوش، چغازنبیل، تخت جمشید، پاسارگاد و شهرهای دوران اسلامی از کاشان تا یزد. پس تاریخ گسترده ای از معماری را پشت سرمان داریم و این مردم با این معماری در طول 7 هزار سال زندگی کرده اند و خاطرات زیادی از کاخ ها و میدان ها و مدارس و بازارها دارند. بنابراین می شود گفت که معماری جزو دی ان ای این مردم است و از نظر من این ها مردمی هستند که معماری را خیلی خوب تشخیص می دهند. ما هم سعی کرده ایم در پروژه های خودمان ساختارهایی را به وجود بیاوریم که بتواند ایده های جدیدی از فضا را در امتداد همین پیشینه تاریخی مطرح کند. از سوی دیگر از مردمی که آمده اند و این پروژه ها را از نزدیک دیده اند هم توانسته ایم بازخوردهای مثبتی را بگیریم. نقطه نظرها و انتقاداتی هم مطرح شده که برایمان اهمیت دارد و به آن ها توجه می کنیم اما مهم تر از هر چیز این است که مردم نسبت به پروژه ها واکنش داشته باشند. این واکنش ها نشان می دهد که نسبت به این پروژه ها بی تفاوت نیستند و ما توانسته ایم ایده ای را مطرح کنیم که طیف گسترده ای را به خود جلب کند.

در دیزاین هایتان از چه چیزی الهام می گیرید؟

چیزهای زیادی هست که می تواند دستمایه هایی برای ایده پردازی را فراهم کنند ولی مسئله به نظر من الهام گرفتن نیست؛ موضوع داشتن یک مبانی نظری است که این مبانی...............................



ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ دی ۹۷ ، ۱۲:۴۵
کارشناس شیدارک

پروژه باغ کتاب تهران



ایده ایجاد مرکزی که بتواند کلیه محصولات مرتبط با نشر را به نمایش گذاشته و فضایی برای گفتگوی دوستداران کتاب و تبادل نظر در جهت ایجاد انگیزه بیشتر مطالعه را برای عموم اقشار جامعه بوجود آورد، تفکر شکل گیری باغ کتاب و صورت مسئله طراحی را شکل داد. پروژه باغ کتاب در منطقه ۳ شهرداری تهران و در زمینی به مساحت ۱۵ هزار در محدوده اراضی عباس آباد و در ارتباط با ساختمانهای مهمی از جمله کتابخانه ملی، مجموعه فرهنگستانها ، باغ موزه دفاع مقدس و پل طبیعت قرار دارد. این مجموعه فرهنگی و چند منظوره با محوریت کتاب یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی فروش کتاب می باشد که شامل سالن های نمایشگاهی متعدد و دیگر بخش ها نظیر پارک علمی و فناوری کودکان ، گالری های هنری، سالن تئاتر ، سینما، استودیوی پخش تلویزیونی ، کافی شاپ و رستوران می باشد.



ساختمان باغ کتاب با زیر بنای ۵۰ هزار متر مربع در ۵ طبقه، از ۱۳ بلوک مجزا و نیمه مجزا تشکیل شده که با مسیر های ارتباطی عمودی و افقی به هم متصل شده اند. از این ۱۳ بلوک، ۸ بلوک به سالن های نمایشگاهی، ۳ بلوک به آمفی تئاتر ها و سالن های چند منظوره و ۲ بلوک به سرسرای ورودی و فضاهای ارتباطی اصلی اختصاص داده شده که در ساعات اوج، ظرفیت پذیرش جمعیتی در حدود ۵۰۰۰ نفر را دارند. لایه های سبز پوشاننده بام و لایه های حرکتی درون بنا ، دو عامل شکل دهنده حجم بنا هستند. استفاده از فضای سبز و حفظ طبیعت این منطقه، جایگاه ویژه ای در طرح جامع اراضی عباس آباد دارد . بدین جهت در طراحی این پروژه سعی داشتیم ساختمانی برگرفته از طبیعت و هماهنگ با محیط اطراف ایجاد کنیم . استفاده از بام سبز نقطه عطف طراحی این بنا است که آن را با محیط اطرافش هماهنگ می کند. در پروژه باغ کتاب تهران، بام صرفاً عنصری پوشاننده نیست بلکه جزئی از طبیعت است و تداوم حرکت را به خوبی القا می کند. بام سبز ساختمان، به عنوان یک پارک فرهنگی- عمومی عمل می کند از طریق پلکان شرقی ساختمان را به میدان فرهنگی، کتابخانه و دانشگاه متصل می کند.

بر این اساس ایده اولیه معماری فضاهای داخلی ساختمان، بر مبنای طراحی یک باغ تراس بزرگ (برگرفته از باغ های سنتی ایرانی) شکل گرفت. طراحی باغ غربی به نحوه ای است که می توان تداوم فضای داخلی بنا و مدولاسیون فضاها را در خارج ساختمان نیز مشاهده نمود و امکان گسترش فضاهای نمایشگاهی را از طریق مسیر اصلی پیاده به طول ۵۵۰ متر در فضای باز بوجود می آورد. با توجه به شکل زمین و محدودیت های سایت فضاهای نمایشگاهی نمای غربی ساختمان از یک صفحه شیشه¬ای به ارتفاع ۱۴ متر در طول ساختمان شکل گرفته است که در مجاورت دریاچه ای به مساحت حدودی ۲ هکتار واقع شده است. در مرکزساختمان امکان دسترسی به بام ساختمان از طریق مسیر عابر پیاده به نام “مسیر فرهنگ” برای عموم وجود دارد و نقش ارتباطی میان چندین ساختمان فرهنگی را داراست و در انتها به پل طبیعت در پارک طالقانی منتهی می شود. طراحی فضاهای ساختمان و چشم انداز آن بر مبنای ایده فضاهای انعطاف پذیر مدولار، شفافیت، با چشم اندازی از حرکت سیال بازدید کنندگان ادغام است.


نام: باغ کتاب تهران
آدرس: تهران، بزرگراه حقانی، پس از چهارراه جهان کودک، خروجی کتابخانه ملی
شرکت مشاور: مهندسین مشاورهسته طراحی [فضای چهارم] معمار مسئول: سام طهرانچی
همکاران طراحی معماری: امیرحسین خردمند، علی محمد حیدری،علی نابی، حمیدرضا جهانی مقدم، مهدی غیایی، علی رمضانعلی، احسان قاسملو
همکاران طراحی فنی و تهیه نقشه های اجرایی: ناصر نقدی، محمد معتمدی نیا، منصور نقدی، علی نابی، فاطمه جعفری، بیتا رستمی، الدوز اخلاقی
همکاران طراحی داخلی: حمید نوذری پور، سعید سرایی، حامد کلاته، آذین سلطانی، سحر جوادی، راحله رحمتی
همکاران طراحی محوطه: هدی علوی طبری، گلشن نورسته فر، پویا ناجیان، بهرام خدیو، مهدی مهدوی، مریم ملک زاده
کارشناسان نظارت عالی و خدمات مهندسی در زمان اجرا: نیما آهی، محمد معتمدی نیا، علی نابی، ندا آرین، ندا علی نژاد، مهدی اقبالی، سعید علی شاه، جواد ابراهیمی
مشاور معماری منظر مادر: مهندسین مشاورهسته طراحی [فضای چهارم] مشاور معماری داخلی مادر: مهندسین مشاورهسته طراحی [فضای چهارم] شرکت همکار در طراحی داخلی: شرکت آوانگارد
شرکت همکار در تدوین سناریو بهره برداری در طراحی داخلی (مرحله بازنگری): شرکت شیوه دگردیس
تاریخ: ۱۳۸۶ – ۱۳۹۶
مساحت زمین: ۱۱۰٫۰۰۰ مترمربع
مساحت ساخته شده: ۶۵٫۰۰۰ مترمربع
نوع: بنای عمومی، فرهنگی، هنری و علمی
مشاور سازه: شرکت پرتال
تاسیسات مکانیکی: ملکوم سرکیسیانس، بهرام اکسیری
تاسیسات الکتریکی: وحید مرتضی قاسمی
نورپردازی: LDE Belzner Holmes Norbert Chmel
آکوستیک: WSDG
شرکت سازنده: شرکت کیسون
مدیر اجرایی: بختیار مژده ای
تیم اجرایی: میرجعفر اعیانی، سعید شیرزاد، نیما جمال آبادی، پیمان اردستانی، مهران زمانی، فرهاد مظفری
پیمانکار طرح و ساخت: شرکت کیسون
طراح سه بعدی و انیمیشن: شرکت ماد
گرافیست: نازنین ستایش
کارفرما: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران
بهره بردار: موسسه نشر شهر
مهندسی تخصصی فضای سبز: مهرو ابرکار
مشاور کارفرما: شرکت مشاور پلیمر
عکاسان: علی دقیق، محمد شاه حسینی
جوایز:
– رتبه اول جایزه معمار در گروه ساختمان های عمومی، برگزار کننده مجله معمار، ۱۳۹۶
– رتبه دوم جایزه معماری آسیا در گروه ساختمان های عمومی، برلین، آلمان، ۲۰۱۷
...........................




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۹۷ ، ۰۹:۵۹
کارشناس شیدارک

انواع رویه ها، پرداخت و سطح نهایی سنگ

شما با ورود به فضاهای تجاری و مسکونی با یکی از اولین مواردی که مواجه می شوید سنگهای طبیعی کف فضا است و با کمی دقت در سطح نهایی سنگ دیده اید که برخی از آنها بسیار براق بوده و نور و سایه را همانند آینه منعکس می کنند و برخی دیگر مات، دارای پستی بلندی و ... هستند. این تنوع رویه با عملیات پرداخت روی سطح نهایی سنگها توسط دستگاه (و یا دست) در کارخانه ایجاد می شود. پرداخت سنگ در زیبایی آن تاثیرگذار است و همچنین با تنوع در پرداخت رویه سنگ می توان به کارآیی مختلفی از آن رسید. از اینرو آشنایی با انواع رویه نهایی و پرداخت سنگ ضروری است. شیدارک پس از ارائه مقالهآشنایی با انواع سنگ طبیعی ساختمانی، در این مقاله شما را با انواع سطوح نهایی سنگ کف و روشهای پرداخت آنها آشنا می کند. در جاهای لازم از واژه های انگلیسی برای آشنایی بیشتر شما علاقه مندان استفاده شده است.

سطح براق و صیقلی Polished

سطح جلا داده شده (براق) یا همان پولیش شده سنگ یکی از رایج ترین رویه های سنگ است که در استفاده برای کف فضاهای تجاری، لابی هتل ها، رستوران ها و به طور کلی جاهای لوکس کاربرد دارد. یک سطح پولیش شده براق وقتی ایجاد می شود که رویه سنگ به بالاترین درجه لطافت، ظرافت، تمیزی و خالص شده خود برسد. در این روش سطح قطعات سنگ طبیعی برش خورده در کارخانه، توسط دستگاههای مخصوص تا ایجاد بهترین سطح ممکن پرداخت می شود و نتیجه به صورت یک سطح طبیعی بسیار درخشنده که می توان به آن رسید دیده می شود. این نوع جلای سنگ، به سنگ این خصوصیت را می دهد که بسیار شیک و مدرن و بسیار لوکس دیده شود و همچنین به اوج ظرافت و زیبایی رنگ طبیعی خود برسد. در برخی موارد از برخی لاک ها و مواد براق کننده نیز برای جلای بیشتر سنگها استفاده می شود.

کاربرد پرداخت پولیش و براق سنگ عمدتا برای فضاهای داخلی ساختمان می باشد.

شیدارک سنگ کفپوش

شیدارک سنگ کفپوش

سطح صاف Honed و مات

این سطح به این روش ایجاد می شود که در اجرای پرداخت روی سنگ، اندکی کمتر از بالاترین مقدار پرداخت که در سطح پولیش و جلا خورده به آن اشاره شد با دستگاه روی سنگ کار می کنند. نتیجه کار به صورت یک سطح صاف و هموار اما به نوعی گرفته و مات (غیر براق و درخشان) خواهد بود. یک سطح مات به عبارت دیگر به هر سطح نهایی از سنگ گفته می شود که کمتر از سطح پولیش شده پرداخت شده باشد و بیشتر نشان دهنده وجهه هایی از مات بودن باشد.

شیدارک سنگ کفپوش

شیدارک سنگ کفپوش

سطح آتش خورده Flamed

یک سطح آتش خور وقتی ایجاد می شود که یک شعله شدید به سطح سنگ به صورت آتش اعمال شود. این حرکت باعث می شود سطح سنگ به عبارتی بترکد و شکفته شود که در نتیجه رویه سنگ کمی زبر و زمخت می شود. این سطح با اولویت و به صورت عمده برای کاربرد در فضای بیرونی می باشد که در آن مقاومت در برابر لغزش اهمیت ویژه ای دارد. پرداخت و ایجاد سطح آتش خورده، برای اعمال به رویه همه سنگها مناسب نیست، با این حال پرداخت آن برای بیشتر سنگهای گرانیت و سنگهای آهکی ویژه سخت کاربرد دارد.

شیدارک سنگ کفپوش

شیدارک سنگ کفپوش

رویه چرمی Leathered برای سنگ، جدید!

واژه چرمی کردن سنگ یک تکنولوژی خاص است که در کنار پولیش کردن و یا مات کردن سنگ .........................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ دی ۹۷ ، ۰۷:۲۹
کارشناس شیدارک

خانه شریفی ها، علیرضا تغابنی


انتقادات زیادی به معماری رو به انحطاط ما به خصوص بعد از انقلاب اسلامی وجود دارد. به طور کلی تقلیدهای کورکورانه ، سبک های التقاطی و دور از فرهنگ ما ، دور بودن از تکنولوژی های نو و سبک سازی ، بهینه نبودن از لحاظ مصرف انرژی و ذخیره آن و بسیاری دیگر از این دست انتقادات به معماری امروز ما وارد است. با این وجود هر از گاهی معمارانی خوش ذوق و فرهیخته به مدد کارفرمایان فهیم دست به خلق آثاری می زنند که حتی در ابعاد جهانی شهره می شوند. یکی از مثال های بارز و فاخر این دست خانه شریفی ها است که در تهران و محله دروس واقع است. خانه Sharifi-ha توسط شرکت معماری ایرانی Nextoffice طراحی شده است. این ساختمان در ۷ طبقه بوده و دارای آسانسور، استخر و سالن ورزشی می باشد. مسئله قابل توجه این است که این خانه دارای سه اتاق شبیه به جعبه های چوبی بزرگ است که با استفاده از یک سیستم دوار قابلیت چرخش دارد. خانه Sharifi-ha در سال ۲۰۱۳ تکمیل شده است و متراژ کلی آن ۱۴۰۰ مترمربع (۱۵۰۰۰ فوت مربع) می باشد. با توجه به اندازه آن و طراحی غیر معمول، طرح این خانه پیچیده می باشد، و نگاهی به طرح های معماری در گالری می باشد که برای کامل تر شدن ایده آن و چگونگی قرارگیری آن در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.

دو طبقه زیرزمین شامل سالن ورزشی و امکانات تفریحی از قبیل یک میز بیلیارد می باشد، در حالی که طبقه همکف شامل پارکینگ و سرایداری است. طبقه اول و دوم شامل فضایی خانوادگی و امکاناتی از جمله آشپزخانه، سالن، اتاقی برای تماشای تلویزیون و قسمتی برای پیانو می باشد. در نهایت طبقه باقی مانده شامل اتاق خواب، حمام، آشپزخانه و سالنی دیگر می باشد.

در این ساختمان سه اتاق خواب وجود دارد که در آب و هوای سرد قابلیت "بسته" شدن را دارد. با این حال، هنگامی که خورشید بیرون می آید، هر اتاق می تواند با لمس یک دکمه ۹۰ درجه به سمت خارج بچرخد، و در حالی که این اتاق ها در حالت "باز" قرار داشته باشند امکان استفاده از نور و تهویه وجود خواهد داشت.
در یک کلام می توان گفت که این خانه توانایی دائم تغییر برای استفاده بهینه از فضاها ، نور و … را دارد که بیشتر این توانایی ها با هوشمند سازی ساختمان ( BMS ) فراهم شده است.

این ساختمان از حد قانونی شهرداری سه متر عقب نشینی کرده که نور طبقه زیرین را به وسیله صفحات شیشیه ای فراهم کند. در این طبقه فضای باشگاه و … وجود دارد که مجسمه های براق واقع در آن تلالو نور را انعکاس زیبایی می بخشد.

سازه متحرک توسط دستگاه های CNC  آلمانی ، کمپانی های ساخت استیل و کشتی سازی اجرا شد. دیتیل های ریل دستی و کنترل تزریق هوا بحث اصلی بود ( در باکس متحرک ) ، تا شدن نرده ها و تغییرات در لبه جعبه ها و کناره پنجره ها مشکل هوابندی را حل کرد.

خانه شریفی ها برنده جایزه معتبر بین المللی معمار خاورمیانه در سال ۲۰۱۴ و برنده جایزه معمار سال ۹۲ شد و ...........................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ دی ۹۷ ، ۱۴:۲۹
کارشناس شیدارک
مسجد شیخ لطف الله


مسجد شیخ لطف‌الله (ساخته شده در ۱۶۰۲ - ۱۶۱۹ میلادی) یکی از مسجدهای تاریخی و شناخته شده شهر اصفهان است که در دوران صفویه بنا شده‌است. این مسجد شاهکاری از معماری و کاشی‌کاری قرن یازدهم هجری است که توسط استاد محمدرضا اصفهانی از معماران نامدار آن دوره ساخته شده‌است. مسجد شیخ لطف‌الله به فرمان شاه عباس اول در مدت هجده سال بنا شده‌است. این مسجد در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد امام واقع شده‌است.

مسجد شیخ لطف‌الله داراى‌ گنبدى‌ است‌ که‌ از درون‌ و بیرون‌ با کاشى‌‌کارى‌هاى‌ زیبا پوشیده‌ شده‌ است‌. این‌ گنبد روى‌ چندین‌ تاق‌ کنگره‌ دار مرتفع‌ استوار است‌ و با آیات‌ قرآنى‌ آراسته‌ شده‌ است‌. در فراز مسجد شیخ لطف‌الله  دایره‌اى‌ وجود دارد که‌ داراى‌ منافذى‌ است‌ که‌ با تزیینات‌ فلزى‌ آراسته‌ شده‌ است‌ و براى‌ روشنایى‌ و تهویه‌ به‌ کار مى‌رود. این‌ گنبد به‌ نقوش‌ اسلیمى‌ بسیار ظریفى‌ تزیین‌ شده‌ که‌ در قشر خارجى‌ به‌ یک‌ ستاره‌ هشت‌گوش‌ ساخته‌ شده‌ از کاشى‌هاى‌ معرق‌ رنگارنگ‌ منتهى‌ مى‌شود. قلّه‌ آن‌ نیز به‌ کلاهکى‌ منتهى ‌مى‌شود که‌ با کره‌هایى‌ منظم‌ تزیین‌ شده است‌، محراب‌ از یک‌ طاق‌ دندانه‌ دار تشکیل‌ شده که‌ بر فراز آن‌ نقوش‌ ظریف‌ اسلیمى‌ نقش‌ بسته است‌. این‌ طاق‌ کنگره‌دار از داخل‌ داراى مقرنس‌هاى‌ صدفى‌ شکل‌ است‌ که‌ در انتهاى‌ آن‌ به‌ نقوش‌ گیاهى‌ زیبایى‌ آراسته‌ شده‌ است‌.   

مسجد شیخ لطف‌الله  از لحاظ‌ زیبایى‌ نقوش‌ و اسلیمى‌ هاى‌ به‌ کار رفته‌ در آن‌ بى‌نظیر به‌ شمار مى‌آید.  در سال‌ 1307 با توجه‌ به‌ طرح‌های‌ اصلی‌ و کاشی‌های‌ موجود نسبت‌ به‌ مرمت‌ سردر و گنبد اقدام‌ شد‌. کتیبه‌ نمای‌ خارجی‌ گنبد نیز نشان‌ دهنده‌ تعمیراتی‌ است‌ که‌ توسط‌ اداره‌ باستان‌شناسی‌ در سال‌ 1315 انجام‌ شده‌ است‌. در جلوی‌ مسجد حوض‌ 8 ضلعی‌ زیبایی‌ قرار داشته‌ که‌ در سال‌های‌ 1316 تا 1318 برداشته‌ شده‌ است‌. در این‌ زمان‌ پوشش‌ کف‌ گنبد خانه‌ از جنس‌ گچ‌ بوده‌ و پنجره‌های‌ چوبی‌ منصوب‌ در آن‌ روشنایی‌ زیرزمین‌ را تامین‌ می‌کرده‌ است‌. 

محراب مسجد شیخ لطف الله از شاهکارهاى بى‌نظیر هنر معمارى و از زیباترین محراب‌های است که در مساجد دیگر اصفهان مى‏توان مشاهده کرد.

پیشینه

شطرح این مسجد در زمانی که نقشه چهار باغ و باغ هزارجریب به مرحله اجراء درآمد ریخته شد و در دورانی که معماری صفویه به شکوفایی رسیده بود مورد بهره برداری قرار گرفت. ساخت این مسجد در نیمه اول قرن یازده هجری، در سال ۱۰۱۱ هجری قمری (۱۶۰۲ (میلادی)) و به فرمان شاه عباس اول آغاز شد و در سال ۱۰۲۸ هجری قمری (۱۶۱۹ (میلادی)) به پایان رسید. 

ساخت این مسجد هجده سال به طول انجامید. معمار این مسجد استاد محمدرضا اصفهانی، پسر استاد حسین بنا اصفهانی بوده‌است. این مسجد بر خرابه‌های مسجدی که قبلاً در آن محل بوده ساخته شد. 


تزئینات کاشی‌کاری آن در داخل از ازاره‌ها به بالا همه از کاشی‌های معرّق پوشیده شده‌است. مسجد شیخ لطف الله یکی از زیباترین آثار تاریخی اصفهان در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو  .....................

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ دی ۹۷ ، ۱۰:۴۲
کارشناس شیدارک