مرجع تخصصی کفپوش

شیدارک مرجع تخصصی کفپوش

مرجع تخصصی کفپوش

شیدارک مرجع تخصصی کفپوش

۱۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

شیدارک در مقاله های پلی یوریا چیست و دانستنی های پلی یوریا به معرفی مشخصات و ویژگی های برجسته این کفپوش ساختمانی و صنعتی پرداخته است. در این مقاله شما با روش اجرای پلی یوریا آشنا می شوید.

اچرای پلی یوریا شیدارک

آماده سازی سطح

اهمیت آماده سازی سطح از این جهت است که عملکرد پوشش پلی یوریا به مقدار 80% به آماده سازی سطح وابسته است و اگر به یک بستر مناسب نچسبد، کارایی لازم را نخواهد داشت.
برای شروع کار بهترین اقدام بررسی و کنترل کردن کیفیت سطح است. آلودگی های موجود روی سطح از قبیل روغن، چربی ها، نمک ها، مواد اسیدی و ... را روی سطح شناسایی کنید و براساس نوع آلودگی رویکرد مناسب را برای اصلاح و آماده سازی بستر داشته باشید. مواد روغنی و چربی ها را در مرحله اول با یک ماده رقیق کننده یا یک از بین برنده هیدروکربنی از روی سطح پاک کنید. به جهت رعایت الزامات محیط زیستی سعی کنید از موادی استفاده نکنید که آلودگی های شیمایی به شبکه جمع آوری فاضلاب و آبهای سطحی وارد کنند. در مرحله بعد سولفاتها و کلرایدها را از روی سطح پاک کنید. آماده سازی بهتر سطح، چسبندگی بهتر و در نتیجه کارایی بالای پلی یوریا را بهمراه دارد. در برخی موارد از روش شات بلاست، دستگاههای الماسه و یا دستگاه ساب برای برداشتن مواد اضافه و جزئیات تمیزکاری سطح استفاده کنید. درز، ترکهای سطح و شن زدگی ها را به نحو مناسبی با ملات ترمیمی پایه سیمانی و اپوکسی و یا بتونه های مناسب پرکنید. برای پر کردن ترکهای کوچکتر از 8/1 اینچ، عرض ترک را به صورت شیاری به اندازه 2/1 اینچ و شکل V باز کنید. داخل شیارها و ترکها را با درزبند مناسب (پایه یورتانی) پر کنید.
برای اطلاعات بیشتر چگونگی آماده سازی سطح، مقاله اجرای اپوکسی و نکات کیفی آن را مطالعه نمائید. پس از آماده سازی سطح نسبت به اجرای پلی یوریا می توانید اقدام نمائید.

اجرای پلی یوریا

لایه های اصلی کفپوش پلی یوریا همانند شکل زیر است. البته همانند اپوکسی ها، در برخی موارد و باتوجه به شرایط می توان به لایه های آن مواد دکوراتیو، سیلیس و ... افزود.

اچرای پلی یوریا شیدارک

پس از آماده سازی سطح، اولین مرحله از اجرای پلی یوریا اعمال پرایمر به سطح است. برای اینکار معمولا از یک پرایمر 100% جامد استفاده می شود. به جهت محافظت از سطوح حاشیه کار که نباید روی آنها پلی یوریا اجرا شود، روی آنرا با نایلون، روزنامه و ... بپوشانید. پس از اجرای لایه پرایمر، نوبت اجرای لایه اصلی پلی یوریا است.
پلی یوریا در حالت کلی به روشهای زیر قابل اجرا روی سطوح مختلف است:
- اجرا با دستگاه به روش پاشش گرم در فشار بالا
- اجرا با دستگاه به روش اسپری گرم
- اجرا با دستگاه به پاشش سرد
- اجرای دستی به صورت ریختن روی زمین و پخش کردن
- اجرای دستی با غلتک، ماله  و برس
- سایر روشها (غیر کفپوش) به صورت قالبی و اکسترود کردن
براساس آمار، پلی یوریا به صورت 60% با استفاده از دستگاه و 40% به روش دستی اجرا می شود.

اجرای لایه پلی یوریا با دستگاه

همانند آنچه در مقاله پلی یوریا چیست بیان شد، برای اجرای از دستگاه مخصوص ترکیب دو جزء پلی یوریا و پاشش آن استفاده می گردد که از شما دعوت می شود مقاله مذکور را مطالعه نمائید و همچنین نکات زیر را مدنظر داشته باشید:
برای اجرای پلی یوریا به روش اسپری با دستگاه باید سه نکته مدنظر قرار گیرند.
- نکته اول اسپری بیش از حد است. در فضای باز به وزش باد و عوامل محیط توجه داشته باشید. با درنظر نگرفتن این عوامل سطح نهایی کار می تواند نامطلوب و زننده باشد.
- نکته دوم حبابهای ایجاد شده روی سطح است که معمولا پس از 2-1 دقیقه از پاشش پلی یوریا احتمال دارد پدیدار شوند. اگر این اتفاق افتاد، پاشش پلی یوریا را متوقف کنید و مجددا لایه پرایمر را اجرا کنید. یک نکته پیشنهادی تغییر زمان اجرای لایه پرایمر است که می تواند در غروب (زمان خنک شدن بتن) انجام شود که در این حالت پرایمر به همه خلل و فرج بتن و ... نفوذ کرده و آنها را می پوشاند.
- نکته آخر نحوه اسپری و پاشش پلی یوریا است. اگر اپراتور دستگاه پاشش همه جوانب را بررسی کرده باشد، می تواند وجود ایراد را در کار پاشش تشخیص دهد. عواملی نظیر گرما و فشار دستگاه روی کیفیت پاشش تاثیرگذار هستند. لازم است تیم اجرایی متخصص و دوره دیده برای پاشش پلی یوریا استفاده شود.

اچرای پلی یوریا شیدارک 

شرایط کلی زیر در اجرای پلی یوریا لازم است. (باتوجه به دستورالعمل تولید کننده و نوع دستگاه می تواند متفاوت باشد)
- فشار بالای دستگاه: 220-140 بار
- دمای بالای پروسس: 90-68 درجه سانتیگراد
- این سیستم برای پاشش با ضخامت ...........................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۸ ، ۰۹:۴۳
کارشناس شیدارک

دانستنیهای کفپوش اپوکسی - سوالات متداول اپوکسی (بخش اول)

پیرو انتشار مقالات فنی در حوزه کفپوش اپوکسی مانند آشنایی با کفپوش اپوکسی و پلی یورتان، استانداردهای کفپوش اپوکسی، انواع کفپوش های اپوکسی و کاربردها و ...، شیدارک در این مقاله به صورت جداگانه شما را با اطلاعات مفید و دانستنیهای کفپوش اپوکسی آشنا می کند.

1- قیمت کفپوش اپوکسی
قیمت کفپوش وابسته به عواملی از قبیل: ضخامت، نوع مواد اولیه، سطح کیفی کار (براساس دستور کارفرما و نظر مشاور)، مشخصات فنی موردنیاز از محصول، متراژ کار و … می باشد. از اینرو تعیین قیمت دقیق برای کفپوش امری حساس و وابسته به اطلاعات پروژه می باشد. با این حال به جهت آگاهی از بازه قیمتی و باتوجه به افزایش قیمت های چندماهه اخیر، برای کفپوش اپوکسی به ضخامت تقریبی 2.5 میلیمتر و از محصولات تولیدی داخل، قیمت هر مترمریع حدود 125 تا 170 هزارتومان می باشد. این قیمت برای محصولات خارجی بالاتر خواهد بود.

2- سرعت اجرای کفپوش اپوکسی
سیستم کفپوش در ساده ترین حالت متشکل از سه لایه می باشد که در مقاله آشنایی با کفپوش اپوکسی به آن اشاره شد و هر لایه نیز جهت اجرای لایه بعدی نیاز به عمل آوری و … دارد. و باید دقت داشت هرچه سطح گسترده تر و سطح بسترکار آماده باشد سرعت اجرای اپوکسی بالاتر رفته و در زمان صرفه جویی می شود. برای مثال برای کفپوش سه لایه ای و متراژ ۱۰۰۰ مترمربع و با ۳ اکیپ کاری، زمان اجرا 4 روز می باشد. (در برخی موارد و در صورت الزام، با مواد اولیه که سرعت عمل آوری بالاتری دارند زمان را می توان به 2 روز هم کاهش داد که قیمت را افزایش می دهد). جالب آنکه زمان مذکور برای سطح حدود ۱۵۰ مترمربع با یک اکیپ کاری نیز همان 4 می باشد و این انعطاف کارکرد اجرای کفپوش اپوکسی را نشان می دهد.

3- طول عمر کفپوش اپوکسی
با نگهداری ساده، اما اصولی از کفپوش اپوکسی و عدم آسیب دیدن آن با وسایل تیز و برنده، طول عمر اپوکسی زیاد بوده و در حدود ۱۵-۱۰ سال (و حتی ۲۰ سال) می باشد. پس از آن نیز در صورت به وجود آمدن خرابی جزئی و یا خرابی لایه رویی، با لایه برداری و ترمیم ساده می توان با صرف هزینه کم به کیفیت مطلوب رسید.

4- رطوبت و کفپوش اپوکسی
یکی از نکات مهم در اجرای کفپوش اپوکسی، خشک بودن سطح کار و عدم وجود نم و رطوبت روی سطح است. برای این کار شما می توانید از رطوبت سج استفاده کنید و یا از روش نایلون استفاده کنید که در مقاله مراحل اجرای کفپوش اپوکسی به آن اشاره شده است.

5- تنوع رنگی کفپوش اپوکسی
کفپوش اپوکسی تقریبا در همه رنگها توسط کارخانه های مختلف قابل تولید است. اما لازم به ذکر است برخی رنگها به دلیل وفور استفاده جزو تولیدات همیشگی کارخانه ها بوده و برای رنگهای خاص باید جداگانه دستور تولید صادر و مواد اولیه کفپوش اپوکسی تولید گردد.

6- ضخامت میانگین کفپوش اپوکسی
ضخامت کفپوش اپوکسی به عواملی همچون کاربری فضا، نوع استفاده، مشخصات فنی پروژه، بودجه کارفرما و .. بستگی دارد. با این حال برای راهنمایی ضخامت کفپوشها برای فضاهای خدماتی حدود 3-2.5 میلیمتر، فضاهای پارکینگی و رمپها 4-3 میلیمتر و برای فضاهای صنعتی با کاربری سنگین گاها تا 5 میلیمتر هم می تواند باشد.

7- مقدار مصرف مواد برای هرمترمربع اپوکسی
در حالت کلی مقدار مصرف تابعی از فرمول و روش اجرای کفپوش می باشد (سیلیس پاشی، مسلح کردن کفپوش و ...). اما به عنوان یک قانون کلی و به صورت تقریبی مقدار ....................................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۸ ، ۰۹:۳۴
کارشناس شیدارک

پلاستوود ، استانداردها و نکات فنی

(WOOD PLASTIC COMPOSITE- WPC)

plastowood-shidarch



به‌طور کلی می‌توان استاندارد را اینطور تعریف کرد که استاندارد، مجموعه ای از آزمایشها و مطالعات گذشته برای نتیجه‌گیری و استفاده در آینده است .استاندارد باعث می شود که ما با خیال راحت، کالا و خدمات مورد نیاز خود را انتخاب کنیم و بدانیم که انتخاب ما مشکلی برای ما ایجاد نمی کند.

کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود (WOOD PLASTIC COMPOSITE- WPC) چه از نظر مواد و مصالح و چه از نظر عملکرد و قابلیتهای فنی دارای استانداردهای مختلفی هستند. "شیدارک" در این مقاله سعی دارد، با معرفی مشخصات فنی پلاستوود، استانداردها و نیز نتایج حاصل از آنها همکاران فعال در صنعت ساختمان را، در جهت انتخاب بهینه یاری دهد.

* برای آشنایی بیشتر با نحوه تولید پلاستوود مقاله "پلاستو وود یا کامپوزیت چوب پلاستیک ( WPC )" را مطالعه نمایید.

در ادامه استانداردهای مختلف پلاستوود که در 4 گروه دسته بندی شده اند را مرور خواهیم کرد. قبل از آشنایی با دسته بندی استانداردها و مشخصات فنی پلاستوود ها لازم است به چند استاندارد جامع در مورد پلاستوود ها اشاره کنیم. این استانداردها به عنوان استانداردهایی کلی و جامع در بررسی پلاستو وود ها ملاک عمل قرار می گیرند و خود شامل چندین استاندارد و روش آزمون برای بررسی پلاستو وود ها می باشند. این استانداردها عبارتند از

  • ASTM D7031
  • BS EN 15534
  • استاندارد ملی ایران شماره 19905

ذکر این نکته ضروری است که، ملاک عمل در خصوص نحوه استفاده از استانداردها با توجه به مشخصات فنی و شرایط پروژه و نیز خواسته های کارفرما تعیین خواهد شد.

  • نخستین گروه از ویژگی های کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود و استانداردهای مربوط به آنها ویژگی های فیزیکی این محصول می باشند.این ویژگی ها نشان دهنده برخی از مشخصات فیزیکی و ظاهری محصول هستند و به عنوان نمونه می توان از میان آنها به میزان دانسیته، کنترل ابعاد( اختلاف اندازه های اسمی با اندازه های واقعی)، ثبات ابعاد، انحراف از صافی سطح، درصد رطوبت موجود در محصول و ... اشاره نمود.

plastowood- shidarch

  • دومین گروه ازمجموعه مشخصات کامپوزیتهای چوبی یا پلاستو وود، ویژگی های مکانیکی و عملکردی این محصول هستند که مستقیما به مقاومتهای عملکردی محصول اشاره می کنند. برای بررسی این ویژگی ها مجموعه ای از آزمونهای منطبق بر استانداردهایی مانند EN 317, ASTM D7031, BS EN 15534 و ... مورد استفاده قرار میگیرد. از میان این ویژگی ها می توان به مقاومت به ضربه ناشی از سقوط، مقاومت خمشی، مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت به سایش، مقاومت به لغزندگی، نگهداری پیچ و میخ ( کار پذیری ) و .... اشاره نمود.

plastowood- shidarch   plastowood- shidarch

  • گروه سوم از ویژگی های کامپوزیتهای چوبی یا پلاستو وود مربوط به عملکرد این محصول در برابر حریق، حرارت و رطوبت می باشد. عملکرد کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود در برابر حریق با توجه فضای مورد استفاده می تواند در انتخاب نوع کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود بسیار تاثیر گذار باشد. عملکرد کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود - و سایر محصولات ساختمانی - نسبت به حریق بر اساس یکی از استانداردهای( EN 13501 , DIN 4102 , ASTM E84 ,ASTM E648, BS476 ) مورد آزمون قرار می گیرند . نتایج آزمایشات بر طبق هر کدام از استاندهای یاد شده، باید به 3 سوال اساسی در این زمینه پاسخ دهند.
  • میزان اشتعال پذیری پلاستووود
  • میزان انتشار دودهای سمی
  • چکه کردن شعله
  • چهارمین گروه و آخرین دسته از ویژگی های کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود همگی به شرایط محیطی و مقاومت های مربوط به این شرایط اشاره می کنند. این ویژگی ها در برخی از موارد با مشخصات ظاهری کامپوزیتهای چوبی یا پلاستوود رابطه ای بسیار نزدیک و تاثیر گذار دارند.از جمله این ویژگی ها می توان به مقاومت نسبت به موریانه ها، مقاومت نسبت به کهنه شدن، ثبات رنگ و مقاومت نسبت به اشعه UV ، مقاومت نسبت به پوسته شدن و پوسیدگی و مقاومت نسب به قارچها و ... اشاره کرد. از جمله دیگر مواردی که در این دسته قرار می گیرند می توان به مقاومت نسبت به شوک حرارتی ( آزمون آبجوش )، ضریب انبساط گرمایی، انبساط حرارتی خطی، دمای تغییر شکل حرارتی، میزان تورم پس از غوطه وری در آب، میزان جذب آب و مقاومت نسبت به رطوبت اشاره کرد.

در جدول زیر مجموعه کامل ویژگی های فنی و شماره استانداردهای مرجع جهت انجام آزمایش این ویژگی ها آمده است. با توجه به اینکه در رابطه با کامپوزیتهای چوبی یا پلاستو وود (WOOD PLASTIC COMPOSITE- WPC) سازمان ملی استاندارد ایران در سال 1393 استاندارد شماره 19905 را تدوین نموده است، برای بررسی تولیدات داخلی و نیز جهت آشنایی با استانداردهای اجباری این محصول می توانید به سایت سازمان ملی استاندارد ایران مراجعه ................

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۸ ، ۰۹:۴۴
کارشناس شیدارک

چوب پلاست، موارد مصرف و کاربردها

کامپوزیتهای پلاستووود (چوب پلاست) محصولاتی بسیار پر کاربرد در صنعت ساختمان هستند که در بخشهای مختلف ساختمان و محوطه های بیرونی قابلیت استفاده دارند.

با توجه به اینکه چوب پلاست ها انواع مختلفی داشته و به روشهای مختلفی تولید می شوند، تنوع بالایی از کاربردها و ویژگی های فنی را ارئه می دهند که همین امر سبب گستردگی استفاده از این محصولات شده است.پروفیلهای پلاستو وود به روشهای مختلف (از نظر روش تولید) تولید می شوند و عمدتا به دو صورت توپر و توخالی در دسترس هستند. البته امروزه (در ایران) تقریبا عمده این محصولات و پروفیلهای چوب پلاست به صورت تو خالی و به روش اکسترود تولید می شوند.

کاربردهای چوب پلاست-شیدارک

برای آشنایی با روشهای تولید و نیز ویژگی های فنی محصولات تولید شده از چوب پلاست می توانید مقالات "پلاستووود،استانداردها و نکات فنی" و "پلاستووود یا کامپوزیت چوب پلاستیک" را مطالعه نمایید.

"شیدارک" در این مقاله عمده ترین موارد مصرف چوب پلاست(پلاستووود) را برررسی خواهد کرد.

کاربردهای چوب پلاست-شیدارک

1- چوب پلاست به عنوان کفپوش

یکی از مهترین و اصلی ترین کاربردهای پروفیلهای پلاستوود یا چوب پلاست، استفاده به عنوان کفپوش مخصوصا در فضاهای بیرونی و محوطه های باز است. پروفیلهای پلاستوود با توجه به اینکه نسبت به شرایط محیطی دوام بالایی دارند به راحتی می توانند در فضاهای باز و در معرض عوامل محیطی مختلف، کارایی بالایی داشته باشند.

پروفیل های چوب پلاست به عنوان کفپوش در فضاهای مختلفی قابلیت استفاد دارند که از آن جمله می توان به پیاده رو پارکها، کفپوش بخش پیاده رو در پلها، کف بالکنها، تراسها و روف گاردن ها، حاشیه استخرها و اسکله ها و ... اشاره کرد.

کاربردهای چوب پلاست-شیدارک

پروفیلهای کفپوش چوب پلاست به دو صورت پروفیل های تو خالی و پروفیلهای تو پر، در دسترس هستند که با توجه به شرایط خاص یک فضا باید از میان پروفیلهای مختلف دست به انتخاب زد.

اکاربردهای چوب پلاست-شیدارک

در صورت استفاده از پروفیلهای چوب پلاست به عنوان کفپوش فضاهای بیرونی، بررسی میزان جذب آب، مقاومت پروفیلها نسبت به خش پذیری، مقاومت سایشی پروفیلهای چوب پلاست، بررسی میزان مقاومت پروفیلها نسبت به uv و ثبات رنگ پروفیلها ، مقاومت نسبت به شعله سیگار، مقاومت نسبت به شرایط محیطی مانند انبساط حرارتی، تورم ناشی از رطوبت، جذب آب، محدوده دمایی قابل تحمل،پوسیدگی، مقاومت نسبت به موریانه و قارچها الزامی است و باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.

کاربردهای چوب پلاست-شیدارک

2- چوب پلاست به عنوان دیوار پوش

چوب پلاست با توجه به شباهت ظاهری به چوب، برای استفاده در نمای ساختمانها و دیوارپوش همیشه مورد توجه بوده است. پروفیلهای چوب پلاست از نظر ابعاد و اندازه، رنگ و بافت و حتی روش نصب کاملا شبیه به پروفیلهای ترموود هستند ولی بصورت معمول قیمت پایین تری نسبت به ترموودها دارند. این امر سبب شده است که استقبال از این محصول برای استفاده به عنوان پوشش نمای خارجی ساختمان و نیز دیوار پوش فضاهای داخلی رو به افزایش باشد.

کاربردهای چوب پلاست-شیدارک

در صورت استفاده از پروفیلهای چوب پلاست به عنوان نما، بررسی میزان مقاومت پروفیلها نسبت...................


برای مطالعه بیشتر روی ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۸ ، ۰۹:۲۰
کارشناس شیدارک

انواع کفپوشهای لاستیکی

کفپوش لاستیکی شیدارک

یکی از انواع کفپوش های ورزشی کفپوش لاستیکی است که در فضاهای ورزشی مختلف از آن استفاده می شود. شیدارک در این مقاله شما را با انواع کفپوشهای لاستیکی و مشخصات آنها آشنا می کند.
کف های لاستیکی یک سورپرایز برای فضاهای مسکونی و تجاری در سراسر دنیا به حساب می آیند. علاوه براینکه برای بیمارستانها و اماکن ورزشی مختلف مناسب هستند، لاستیک بادوام بوده و استفاده از آن را برای جاهای مختلف جذاب می کند. همچنین در کنار اینکه لاستیک قابلیت ارتجاعی قابل ملاحظه ای دارد، کفپوشهای ورزشی قابلیت بازیافت دارند و از اینرو دوستدار محیط زیست هستند و به نوعی ضدآلرژی هم می باشند که می تواند حساسیت به آلرژی را برای استفاده کنندگان به حداقل برساند. این کفپوش متنوع در رنگهای مختلف، الگو و طرحهای سفارشی برای افزایش کیفیت محل زندگی و ورزش در دسترس است.
جدا از ایجاد فضای لذت بازی برای کودکان، لاستیک با کاربردهای گسترده ای استفاده می شود. چرخهای خودرو، شلنگ آب باغچه ها، دستکش های پزشکی همه از لاستیک هستند. و همه اینها دلیل خوبی دارد! لاستیک ها سبک، منعطف هستند و وقتی در فرایند وولکانیزه شدن با کلر حرارت داده می شوند، به یک ماده بسیار بادوام در بازار تبدیل می شوند.

لاستیک

در حالت کلی دونوع لاستیک مصنوعی (سینتتیک) و طبیعی وجود دارد. لاستیک طبیعی با استفاده از تخلیه یک ماده شیری (لاتکس) از صمغ گیاهان بدست می آید. این لاتکس معمولا از درخت پارا Para، یا درخت برزیلی هویا Hevea تامین می شود. و می توان آنرا در کاهو، قاصدکها و درخت انجیر هم یافت. بسیاری از کشورها در اوایل قرن بیستم از آنجا که دسترسی به درختهای فوق برای تولید لاستیک نداشتند، مجبور به استفاده از همین منابع شدند. در نهایت، به دلیل کمبود منابع لاستیک طبیعی کشورها به سوی تولید لاستیک مصنوعی روی آوردند. ماده ای که قویتر از لاستیک طبیعی است و کاملا از مواد اولیه مصنوعی بدست می آید.

چرا کفپوش های لاستیکی محبوب هستند؟

لاستیک مزایای ذاتی خاصی دارد که آنرا از سایر مواد متمایز می کند. بسیاری خاصیت کشسانی و انعطاف لاستیک را دلیل خاص بودن این ماده می دانند. کودکان هنگام یادگیری راه رفتن، حیوانات خانگی، استفاده کنندگان صندلیهای چرخ دار و ... از سطح منعطف کفپوشهای لاستیکی لذت می برند. از آنجا که نمی توان از رخ دادن حوادث و آسیبها برای مردم و ورزشکاران جلوگیری کرد، کفپوش لاستیکی یک عامل مهم در به حداقل رساندن جراحات و صدمات به شمار می رود. امروزه بسیاری از کارخانه ها این امکان را برای مشتریان فراهم کرده اند که طرح دلخواه خود را برای کفپوش لاستیکی سفارش دهند تا برای فضای زندگی آنها مناسب تر باشد.
هنگامیکه با کفپوشهای لاستیکی مواجه هستید، تنها محدودیت همان تصورات شما هستند!
لاستیکها در طیف وسیعی از رنگها، الگوها و بافت ها ی مختلف در دسترس هستند. طراحی رنگها می تواند به صورت لاستیک کاملا رنگ شده Solid-Colored، لاستیک با رنگ روی سطح Speckled، لاستیک با رنگ طرح زمینه Patterned و لاستیک مرمری Marbleized باشد (چون مردم سطح نهایی مرمر را دوست دارند این طرح تولید می شود با این مزیت که زیر پا راحتی بیشتری حس می کنید). سطح نهایی کفپوش لاستیکی می تواند هموار و یا دارای بافت باشد که برای فضاهایی همچون حمام ها، راهروها، فضاهای بازی، اتاق نشیمن، آشپزخانه ها و گاراژها استفاده می شوند.
کفپوش های لاستیکی به دلیل دوام و راحتی تعمیر و نگهداری، در طیف وسیعی تولید می شوند.

نقاط قوت و ضعف کفپوشهای لاستیکی

همانگونه که در مقاله کفپوش لاستیکی بیان شد، این نوع کفپوش دارای مزایای زیادی است. به طور کلی موارد زیر نقاط قوت کفپوش های لاستیکی هستند که برخی از آنها خاص این گروه کفپوش ها بوده و در سایر کفپوش ها (موکت، سنگ، پارکت و ...) نمی توان آنها را یافت:
- دوام و طول عمر بالا
- نگهداری آسان
- نرمی بالا
- مقاوم در برابر آب (ضد آب)
- نصب آسان
- عایق حرارتی
- قابل بازیافت
- دوستدار محیط زیست
- گستردگی رنگ و تنوع
موارد زیر هم می تواند نقاط ضعف کفپوش های لاستیکی باشد:
- هزینه بالا
- لغزندگی (در صورت تر بودن کفپوش لاستیکی)
- لک پذیری (در مقابل برخی مواد مانند روغن و گریس)
- مسائل مربوط به حریق: لاستیک ها عموما در برابر آتش و شعله ور شدن آن مقاوم هستند، اما وقتی می سوزند ممکن است مواد سمی در فضا پخش کنند (همانند کفپوش هایی که از لاستیک PVC ساخته می شوند).
- درزها: کفپوش لاستیکی به نونه خوب مقاوم در برابر آب است، اما در صورت داشتن درز در نصب کفپوش، آب می تواند از آنها عبور کرده و به سطح زیرین برسد.

کفپوش های لاستیکی به لحاظ شکل و کاربرد

1- کفپوش لاستیکی ورقه ای Sheeting

این نوع کفپوشها به صورت رول تولید و بسته بندی می شوند و همانند موکت روی کف قرار می گیرد. اندازه رول لاستیک، به طول کف فضای شما دارد. کفپوش لاستیکی در این حالت به راحتی بریده می شود تا گوشه های دیوار، پایه های ثابت فضا همانند ستونها و ... را در بر گیرد و دور آنها را به نحو مناسبی بپوشاند و یک پوشش کامل برای کف اتاق شما به حساب بیاید. کفپوش لاستیکی ورقه ای به صورت طرحدار و بافت هم تولید می شود تا سطح بدون لغزش باشد و برای فضای مسکونی و تجاری مناسب است. ضخامت کفپوش به نوع استفاده و کاربری آن بستگی دارد. نصب آن برای کارگاهها و پارکینگهایی که احتمال وجود آب در آن ممکن است مساله ساز شود، کفپوش لاستیکی گزینه خوبی است.

کفپوش لاستیکی شیدارک 

2- کفپوش لاستیکی تایل

کفپوش لاستیکی تایلی بیشتر این امکان را به شما می دهد تا از چندرنگ و ترکیب آنها در طراحی.....................


برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۸ ، ۱۴:۲۴
کارشناس شیدارک

سالن بدنسازی - نکاتی برای سالن GYM

شیدارک در این مقاله به نکاتی که هنگام خرید کفپوش سالن ورزشی و gym باید به آنها توجه کرد می پردازد.

کاربرد دقیقی سالن ورزشی و فضا چیست؟

وقتی که شما در ابتدا برای تجهیزات و امکانات ورزشی خود در حال برنامه ریزی و چیدمان هستید، به فضایی که برای استفاده در هر بخش از سالن ورزشی میخواهید اختصاص دهید توجه و دقت کافی داشته باشید. از انتخاب تجهیزات شروع نکنید. از اختصاص فضاها و فعالیتهایی که می خواهید در سالن ورزشی انجام شود شروع کنید و مقدار فضایی که باید برای هر بخش درنظر بگیرید را تعیین کنید. سپس به تمام تجهیزات و امکاناتی که لازم است در هر بخش بگذارید متمرکز شوید تا در انتها، براساس آنها بتوانید بهترین گزینه را برای انتخاب کفپوش داشته باشید.
تصاویر زیر چندنمونه از فضاها و تجهیزات موجود در سالن های ورزشی را نشان می دهد.

[caption id="attachment_9096" align="aligncenter" width="660"]کفپوش سالن ورزشی کفپوش سالن ورزشی

نحوه چیدمان تجهیزات در سالن ورزشی بسیار مهم است و دو تصویر زیر چیدمان نادرست و چیدمان درست تجهیزات در سالن ورزشی را با درنظر گرفتن مسیر عبور ورزشکاران و راحت بودن آنها هنگام ورزش را نشان می دهد.

کفپوش سالن ورزشیidکفپوش سالن ورزشی 

بررسی وضعیت کف موجود

بسیار مهم است که از وضعیت کف موجود در فضا آگاه باشید . از اینرو باید کف را بررسی کنید و اطلاعات لایه نهایی آنرا به خوبی داشته باشید. کف شما بتنی است، کف کاذب اجرا شده و یا چوبی است؟ این موضوع به اندازه خود نصب کفپوش سالن ورزشی مهم است. باتوجه به کف موجود و به کمک یک کارشناس تخصصی، مشخص کنید که آیا قبل از اجرای کفپوش ورزشی کف شما نیاز به آماده سازی دارد یا خیر؟ بعنوان مثال شاید لازم باشد تا یک لایه بتنی به ضخامت چندسانتیمتر روی کف موجود برای آماده شدن سطح اجرا شود.

لایه زیرین

این لایه  Underlay، یک لایه عایق است که بین کف سازه ای و کفپوش ورزشی که بعدا روی آن نصب می شود، قرار می گیرد. نوع این لایه کاملا به سطح شدت ورزش، تجهیزات و استفاده ای که از هر بخش از سالن ورزشی می کنید وابسته است. اگر احتمال آسیب دیدگی برای کف و تجهیزات ورزشی و ورزشکاران وجود داشته باشد، احتمالا لازم است تا برای هر بخش از فضای سالن ورزش لایه سازی و کفپوش جداگانه داشته باشید.
بخش کار با وزنه ها در سالن ورزشی یک کفپوش با جذب ضربه بالا نیاز دارند و از اینرو لایه زیرین و کفپوش آنها معمولا ضخامت بیشتری دارد. و این فاکتور برای دیگر فضاها هم که امکان آسیب دیدگی به کفپوش و ... وجود دارد صدق می کند.
کفپوش سالن ورزشی

کفپوش سالن ورزشی Gym و طول عمر تجهیزات ورزشی

تجهیزات و دستگاههای سالن های ورزشی معمولا بین 3 تا 7 سال کارایی مفید دارند. عمر مفید آنها به شدت و مقدار استفاده ورزشکاران از تجهیزات، برند و مشخصات فنی خود دستگاهها بستگی دارد. این فاکتور برای خرید و تجهیز سالن ورزشی باید لحاظ شود. و بدان معنی است که شما کفپوش ورزشی خود را پیش از تعویض دستگهاهای مستقر در gym نباید تعویض کنید. زیرا هنگام جابجایی دستگاهها برای شما دردسر و ناراحتی بهمره دارد و به کفپوش آسیب می رساند.

نوع کفپوش سالن gym

سوال و نکته بعدی این است که چه کفپوش ورزشی ای باید در سالن gym نصب شود؟ سه نوع اصلی از کفپوشهای لاستیکی وجود دارند که برای سالن ورزشی gym مناسب هستند.

کفپوش لاستیکی تایلی

برای کفپوش های با ضخامت متوسط به بالا (ضخامت بالای 10 میلیمتر) استفاده از تایل مربعی و مستطیلی کفپوش لاستیکی اولین گزینه است. باید دقت داشته باشید که لازم است تایلهای لاستیکی به خوبی و ماهرانه در کف قرار گرفته و با چسب، پین و ... به کف  چسبانده شوند و باید دقت نمود تا بین تایلهای کفپوش لاستیکی به خوبی نصب شوند و درز یا نقصی در نصب و بین آنها نباشد.
شیدارک در کفپوش لاستیکی تایلی درباره ویژگیهای این کفپوش صحبت کرده است و از شما دعوت می شود آنرا مطالعه نمائید.
کفپوش های تایلی حرفه ای سنگین هم با استفاده از ادوات اتصال به یکدیگر به خوبی نیاز شما را برآورده می سازند.......................


ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۸ ، ۱۴:۰۹
کارشناس شیدارک

فرمانفرمائیان جزو نخستین نسل از معماران تحصیل کرده ایرانى در خارج از کشور نیز به حساب مى آید. جزو کسانى که در پاریس و در دانشکده �بوزار� تعلیم دیده اند و به گسترش آموزه هاى کلاسیک این دانشکده در ایران آن دوران پرداخته اند. به همین خاطر هم مى توان از او به عنوان یکى از معماران نسل نخست معمارى مدرن و معاصر ایران نام برد.
به دلیل اقتصاد راکد و ضروریات بازسازى پس از جنگ ، تنها توجهى نمایشى به معمارى و شهرسازى مى توانست صورت بگیرد. این دوران تنها به پیدایش نمادهایى از یک هویت ملى روزافزون انجامید: تصاویر گذشته اى افتخارآمیز مانند آرامگاه هاى نوبنیاد یا بازسازى شده دانشمندان، شاعران وقهرمانان ملى و تصاویرى که بر نظامى نوین دلالت داشتند. مانند میدان هایى با مجسمه نماد رهبرى ملى در مرکز آن که در همه جا به چشم مى خورد. بناهاى یادبود این دوران، که عمدتاً قبل از جنگ جهانى دوم ساخته شدند، اغلب کوچک و با طرح هایى هنرمندانه و اجراهایى خوب، گواه تحصیلات طراحان ایرانى در پاریس قبل از جنگ ... بودند. این طراحان که با آموزش هاى دانشکده بوزار به ایران بازگشته بودند، تحت سرپرستى معمار و باستان شناس فرانسوى، آندره گدار، اولین مدرسه آموزش معمارى معاصر ایران را در دانشگاه تهران پایه گذارى کردند.


بهترین توصیف ویژگى زیبایى شناسانه نظریه ها و نگرش هاى معمارانه براى بناهاى عمومى �یادمان هاى آریایى� است که از اسلیمى هاى اسلامى نیز بهره برده بودند. تنها فرودگاه مهرآباد اثر محسن فروغى و مشاوران سوئدى وى، ساختمان مجلس سنا در تهران اثر حیدرغیابى و ساختمان دفتر مرکزى شرکت ملى نفت ایران اثر عبدالعزیز فرمانفرمائیان توانستند نظر عموم مردم را که به ناگاه با مقیاس عملکرد، تکنولوژى و ساخت کاملاً متفاوتى روبه رو شده بودند به خود جلب کنند. گرچه این بناها ساختمانهایى قابل توجه بودند، اما هرگز به سطح معمارى عالى نرسیدند.
اگرچه این تحلیل شتابزده و صورى هرگز به کام فرمانفرمائیان خوش نیامده و او را واداشته که در آمریکا پاسخى مکتوب و مطبوعاتى بدان بدهد، اما درست بر چنین اساسى است که مى توان از حضور فکرى و فلسفى و آفرینه هاى معمارى او یاد کرد و سخنى به میان آورد. کسى که بعد از فارغ التحصیلى از �بوزار� پاریس بلافاصله به ایران مى آید و در دانشکده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران با کسانى چون سیمون و فروغى مشغول به تدریس مى شود. مسجد دانشگاه تهران نخستین اثرى است که او به طور رسمى از خود به جا مى گذارد. اثرى که �هانرى استیرلن� در کتاب خود آن را در مقایسه با مساجد قدیمى، نمادى از هنر ایرانى شمرده است. تدریس در دانشکده هنرهاى زیبا و کار در دفتر ساختمان دانشگاه تهران، نمى تواند پاسخگوى نیازهاى درونى و کنکاش هاى بیرونى این معمار ایرانى باشد و بالاخره او را وادار به استعفا و به فکر تأسیس یک دفتر مهندسى مى اندازد. دفترى که تا آن زمان در ایران وجود نداشت و جاى آن را خارجى ها پر کرده بودند. فرمانفرمائیان اما با روح جست وجوگرى که دارد به تکمیل تجربیات خود در این زمینه مى پردازد و اقدام به تشکیل یک دفتر مهندسى در مقیاسى ملى و بین المللى مى کند تا طرف قرارداد دولت ایران در پروژه هاى بزرگ ساختمانى باشد و درست به همین خاطر هم هست که حالا ردپاى او را در جاى جاى این شهر بزرگ (تهران) و در سازه هاى مهم بسیارى مى بینیم و مى یابیم.
او براى این کار از مراجعه به منابع خارجى نیز دریغ نمى کند و ضعف پروژه هاى خود را بدین ترتیب برطرف مى کند. در یک چنین بستر بزرگى است که بسیارى از معماران درجه یک آن زمان نیز شروع به تجربه اندوزى مى کنند و وارد بازار کار مى شوند. این موضوع هم به خالى بودن عرصه باز مى گردد و هم به تعدد سفارش هایى که فرمانفرمائیان مى گیرد و مى پذیرد. نسبتى که با ورود و خروج وزارتخانه هایى چون آبادانى و مسکن و سازمانهایى چون برنامه و بودجه و دیگر سازمانها و ادارات مرتبط با موضوع ساخت و ساز دائم قبض و بسط مى یابد. 
کامران دیبا در نوشته اى دفتر فرمانفرمائیان را به خاطر تعدد کادر فنى و کیفیت حرفه اى و قدرت انجام کار در زمان خود و در خاورمیانه �بى نظیر� مى شمرد و از جمله دستاوردهاى این دفتر را �عرصه و معرفى تکنولوژى پیشرفته در ساختمان بلندمرتبه� مى داند که �باروش هاى ضدزلزله محاسبه شده اند.� نمونه هاى این بلندمرتبه سازى را هنوز مى توان در تهران و در چندین سازه شاخص دید. دفتر مرکزى شرکت نفت، ساختمان وزارت کار، ساختمان وزارت کشاورزى، برجهاى سامان، برجهاى ونک پارک، ساختمان بانک اعتبارات ایران و... از این جمله اند که هنوز در بافت شهرى پایتخت خودنمایى مى کنند و در میان ساختمانهاى بلندمرتبه نوساز مى درخشند.


به طورى که مى توان در کارنامه او چه در سالهاى ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ که تنها کار مى کرد و چه در سالهاى ۱۳۴۷ به بعد که دفاتر دیگرى را به همکارى گرفته بود طراحى و اجراى ساختمانهاى زیادى را با کاربردهاى گوناگون پیدا کرد. در این گستره از طراحى ساختمانهاى ادارى و دانشگاهها و مدارس عالى گرفته تا موزه و هتل و کارخانه و برج و کاخ و مجموعه ورزشى، ترمینال فرودگاه و... یافت مى شود. کارهاى بسیار شاخصى که از میان آنها مى توان به کاخ نیاوران، کاخ مادر در سعدآباد، کاخ محمودرضا پهلوى در سعدآباد، ترمینال حجاج و ترمینال مسافرى صدهزارمترى فرودگاه مهرآباد، موزه فرش تهران، پاویون ایران درنمایشگاه بین المللى مونترال (۱۹۶۷)، ساختمان پست تهران، ساختمان مرکزى اداره تلویزیون ایران، استادیوم آزادى با دریاچه، دانشکده کشاورزى کرج، ساختمان هاى دانشگاه تهران در امیرآباد، ساختمان بانک صادرات اصفهان، کارخانه داروپخش درجاده کرج، بیمارستان ۲۰۰تختخوابى براى ارتش در شمال تهران، نقشه جامع شهرتهران (با همکارى ویکتورگروئن)، دهکده خانه درکرج، کاخ پرنس خالد در ریاض (عربستان سعودى) و دهها طرح اجراشده ساختمانى و شهرسازى دیگر اشاره داشت.
این تصور اغلب بوده و به خاطر آمده که برخى از بناهاى یادشده مى توانست با طراحى بهتر و دقیق تر به سطح بالاتر و والاترى ارتقا پیداکند. 
البته این فرض درخیلى موارد و دراستناد به بناهاى دولتى و یادمانى و شهروندى دیگرى که در ادامه و به ویژه بعد از انقلاب ساخته شده و مى شوند، تا حدود زیادى بیرنگ و بى رمق مى گردد و اجازه مى دهد که همچنان از آثار به جاى مانده از دفتر فرمانفرمائیان و دیگر معماران پیشگام و پیشرو معاصر به بزرگى و عظمت یادکنیم. چه گام برداشتن در زمانه و زمینه اى خالى، اگرچه همیشه خطر بدعت گذارى و تحمیل سلیقه هاى شخصى و مشخص را با خوددارد، اما بسیارسخت تر از هر آغاز و احیاناً جبرانى است و این به ویژه در معمارى قرن بیستم غرب به اثبات رسیده و در لایه لایه آن نمود یافته است.
عبدالعزیز فرمانفرمائیان چنان که کامران دیبا از او نقل مى کند کارش را در گاراژ پدرش و با طراحى منازل شخصى براى اقوام و دوستان آغاز مى کند و براى فرار از این تنگنا، خود داوطلب درخواست از دولت براى طراحى و ساخت بناهاى دولتى و عمومى مى شود. کارى که رفته رفته هم پایه اى براى دفاتر �مهندسین مشاور� مى شود و هم عرصه را براى ورود معماران جوان و ایرانى به بازار ساخت و سازهاى کلان باز مى کند و هم زمینه اى مى شود براى رسمیت یافتن و به رسمیت شناختن نظام معمارى و مهندسى که در دهه پنجاه مى رفت با معمارى معاصر غرب همراه شود.


آثار مهم
•    استادیوم ورزشی آزادی
•    ساختمان‌های شرکت نفت
•    مسجد دانشگاه تهران
•    طرح ساختمان راکتور اتمی دانشگاه تهران
•    ساختمان وزارت کشاورزی
•    ساختمان وزارت کار
•    ساختمان بانک اعتبارات ایران
•    ساختمان پست و تلگراف و تلفن
•    فرودگاه مهرآباد
•    طرح اولیه فرودگاه جدید امام خمینی
•    تهیه طرح جامع شهر تهران
•    برجهای سامان
•    برجهای ونک‌پارک
•    ساختمان بورس
•    دانشکده دامپزشکی
•    کاخ مادر سعد آباد
•    کاخ نیاوران
•    ساختمان اداری صدا و سیما
•    موزه فرش تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۱۶
کارشناس شیدارک

حسین شیخ زین الدین متولد ۱۳۲۰ تهران است. او دانش آموخته کارشناسى ارشد رشته معمارى دانشکده هنرهاى زیباى دانشگاه تهران است که آغاز فعالیت حرفه اى‌اش به عنوان مهندس مشاور، از سال ۱۳۵۳ بوده است.

مدیرعامل یکى از دفاتر مهندسان مشاور، نامزد انتخاب شصت چهره برگزیده درشصت سال از سوى کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۹، دریافت نشان معمارى ایران (استاد پیرنیا)در همین سال،طراحى و مدیریت در طرح هاى گوناگون، ادارى، دولتى، عمومى، دانشگاهى، سفارتخانه‌ها، بهسازى و مرمت بناهاى تاریخى و مجموعه هاى صنعتى در سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۸۵،عضویت در شوراى مشورتى شهر تهران در معاونت فنى و عمرانى شهردارىدر سال ۱۳۷۱، عضویت در شوراى آموزشى گروه معمارى در دانشگاه آزاد واحد تهران از سال ۱۳۷۱، عضویت در شوراى طرح نوسازى اطراف فلکه حرم امام رضا (ع)در سال ۱۳۷۲، عضویت در شوراى تخصصى بافت هاى شهرى، وزارت مسکن وشهرسازى از سال ۱۳۷۶، عضویت در شوراى تخصصى شهر تهران در سال ۱۳۷۸، عضویت در شوراى راهبرى طرح ها در وزارت امور خارجه از سال ۱۳۷۸، عضویت در گروه معمارى و شهرسازى مرکز بین المللى گفت وگوى تمدن‌ها در سال ۱۳۷۹ از جمله فعالیت‌های این معمار محسوب می‌شوند.

شیخ زین الدین در سال 1348 در رشته معماری از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شده و از دوران دانشجویی به کار حرفه‌ای و مطالعات جنبی مشغول بوده است. از سال 1353 به کار مهندسی مشاور پرداخته است و پس از بازگشایی دانشگاه‌ها، در دوره بعد از انقلاب فرهنگی در دانشکده‌های معماری تدریس می‌کند.

این هنرمند معمار بر این عقیده است که"بخش هایی از هنر، مانند معماری که تنها در خلاقیت صرف خلاصه نمی‌شود و آثار آن بی واسطه در شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جوامع مؤثر می‌افتد، درواقع تأثیر مستقیم خلاقیت در گذران امور جامعه به حساب می‌آیند.صاحبان این نوع هنرها خود شخصیتی دارند که باید آن را همچون دیگر هنرمندان درسایه خلاقیت‌ها و حساسیت‌هاشان کسب کنند.بروز و ظهور این شخصیت، اما باید با قواعد شناخته شده و مرسوم جوامع صورت بگیرد. بنابراین معماران در واقع دو لایه شخصیتی دارند؛ لایه خلاق و لایه مدیر.

در دنیای امروز پایه شخصیت معمار لایه خلاق اوست".

ساختمان سفارتخانه جمهورى اسلامى ایران در ژاپن یکی از مهمترین آثار مهندس شیخ زین الدین به شمار می‌رود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۳۲
کارشناس شیدارک

انواع شیشه ها

شیشه محصولی صنعتی است که به دلیل استفاده های مختلف، در طیف ها و انواع گوناگونی تولید می شود. شیشه ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند با ویژگی ها و مشخصات فنی و ظاهری مختلفی تولید می شوند.در این مقاله نگاهی هرچند مختصر به انواع شیشه هایی که بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان دارند خواهیم داشت.

قبل از بررسی انواع شیشه ها لازم است نکته ای را در خصوص روشهای تولید انواع شیشه یادآور شویم. تنوع در شیشه ها می تواند به تنوع در فرآیند تولید و یا به انواع فرآیندهای (Process) و پرداخت شیشه ها مربوط باشد. بدین معنی که برخی از ویژگی های شیشه مانند رنگ شیشه، میزان سبز بودن شیشه و ...حاصل تنوع در روشهای تولید و یا مشخصات فنی در زمان تولید شیشه هستند، ولی برخی دیگر از مشخصات شیشه مانند سکوریت بودن، آیینه ای بودن و ... به فرآیندهایی بستگی دارند که پس از تولید شیشه و در طی پرداخت و (Process) شیشه ها قابلیت انجام دارند.

1- شیشه تخت

انواع شیشه ها

شیشه تخت (شیشه معمولی) اولین محصول حاصل از تولید شیشه می باشد. امروزه اکثر کارخانه ها، شیشه را به روش شناور (Float) یا شیشه فلوت تولید می کنند. در این روش (تولید به روش شناور یا فلوت) شیشه ها با ضخامت یکسان تولید شده و پس از برش کاری در کارخانه قابلیت استفاده یا پرداخت برای تولید سایر محصولات را دارند. شیشه های معمولی در هنگام شکستن با قطعات بزرگ با لبه های تیز تبدیل می شوند.

شیشه های تخت می توانند با توجه به ترکیبات مواد اولیه، رنگی یا کاملا شفاف باشند و میزان شفافیت و یا میزان سبز بودن شیشه ها نیز قابل کنترل است.شیشه های تخت قابل تبدیل به آینه، شیشه های سکوریت، شیشه های لمینت، شیشه های خم و سایر انواع شیشه ها هستند.

2- شیشه های رنگی

انواع شیشه ها

انواع شیشه ها

شیشه های رنگی گرچه امروز کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. شیشه های رنگی در واقع همان شیشه های تخت معمولی هستند با این تفاوت که در حین فرآیند تولید شیشه ، مقداری از اکسید فلزات را برای دستیابی به رنگ مورد نظر به ترکیب مواد اولیه شیشه اضافه می کنند تا شیشه رنگ با رنگ مورد نظر بدست آید.تفاوت شیشه های رنگی با شیشه های رنگ شده در این است که در شیشه های رنگی، تمام ساختار شیشه، کاملا رنگی است و رنگ صرفا پوششی سطحی روی شیشه نیست. شیشه های رنگی بسیار زیبا هستند و در کاهش میزان اشعه ماوراء بنفش(اشعه uv) نقشی موثر دارند.

3- شیشه های طرح دار (شیشه های مشجر)

انواع شیشه ها

شیشه های طرح دار که در بازار ایران از آنها با نام شیشه های مشجر یاد می شود، بوسیله عبور دادن شیشه های تخت (شیشه های معمولی) گرم شده از زیر غلتک های طرحدار تولید می شوند. این شیشه ها، هم بصورت مات و هم بصورت شیشه های مشجر رنگی در دسترس هستند و استفاده از آنها یا صرفا جنبه تزئینی دارد و یا برای مسدود کردن دید بصری فضا در عین تامین روشنایی یک فضا می باشد.

4- آیینه

یکی از مهمترین و قدیمی ترین انواع شیشه ها، آیینه است.آیینه حاصل اضافه کردن چند لایه بسیار نازک و ظریف به پشت شیشه است که سبب می شود، شیشه قابلیت انعکاس و بازنمایی بالایی داشته باشد. این لایه ها می توانند ترکیبی از فلزاتی مانند جیوه،نقره، کروم، مس و ... باشند. احتمالا شما هم گاهی به پشت آیینه های قدیمی نگاه کرده اید و رنگ نارنجی اکسید جیوه را پشت آیینه دیده اید.

5- شیشه سکوریت

یکی از انواع شیشه هاست که حاصل فرآوری شیشه تخت پس از تولید می باشد. شیشه های سکوریت را بوسیله گرم کردن و سپس سرد کردن ناگهانی شیشه های معمولی تولید می کنند.این امر سبب افزایش سختی شیشه ها شده و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. شیشه های سکوریت در هنگام شکستن ......................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ فروردين ۹۸ ، ۱۸:۰۱
کارشناس شیدارک

انواع نرده شیشه ای

گرایش معماران به طراحی ساختمانهایی با تراز های ارتفاعی مختلف علاوه بر امکان برنامه ریزی فیزیکی متنوع و تفکیک بصری و عملکردی فضاها، امکان ایجاد دید و منظر های مختلف داخلی و خارجی ساختمانها را افزایش داده است. تراز های ارتفاعی متنوع در پروژه های معماری، نیاز به حفاظ ها و جان پناه ها را با افزایشی چشمگیر مواجه کرده است. در میان انواع نرده ها و حفاظها، نرده های شیشه ای به خاطر ویژگی هایی مانند زیبایی ، شفافیت، تنوع طرح و رنگ، مورد توجه بسیاری از معماران و طراحان قرار گرفته اند. نرده های شیشه ای در پله ها، بالکن ها، ویدها و حتی به عنوان جدا کننده فضاها، در پروژه های مختلفی در ایران و جهان در حال استفاده هستند و با توجه به رشد و توسعه دانش شیشه، گرایش به استفاده از آنها روز به روز در حال افزایش است.

برای مطالعه در مورد انواع شیشه ها می توانید مقالات "انواع شیشه های ساختمانی" ، "شیشه لمینت" و "شیشه سکوریت" را مطالعه نمایید.

نرده شیشه ای

در این مطلب نگاهی خواهیم داشت به انواع نرده های شیشه ای و در آینده هر کدام از انواع این نرده ها را بصورت جداگانه، از نظر روشهای طراحی، اجرا و نظارت مورد بررسی قرار خواهیم داد. نرده های شیشه ای با توجه به شکل ظاهری به 3 گروه مختلف قابل تقسیم بندی هستند که در ادامه هر کدام از این دسته بندی ها بصورت اجمالی تعریف و بررسی شده است.

1- نرده های شیشه ای پایه دار

2- نرده شیشه ای و فیکس پوینت (Fix Point)

3- نرده شیشه ای و u channel

نرده شیشه ای

1- نرده های شیشه ای پایه دار

ترکیب استیل و شیشه ترکیبی بسیار شیک و در عین حال مدرن است که در ساخت نرده ها و هندریل های شیشه ای کاربرد فراوانی دارد. نرده های شیشه ای پایه دار، پر کاربرد ترین نرده های شیشه ای در ایران به شمار می آیند و شاید مهمترین دلیل این فراوانی استفاده به راحتی اجرای این نوع از نرده های شیشه ای مربوط باشد.

بر خلاف نرده های شیشه ای فیکس پوینتی و نرده های شیشه ای یوچنل دار (u channelکه از هیچگونه پایه ای برای نگهداری شیشه استفاده نمی کنند، نرده های شیشه ای پایه دار ، از پایه های فلزی (از جنس استیل، آلومنیوم یا فولاد) برای تامین ایستایی خود استفاده می کنند . گرچه با توجه به نوع طراحی نرده ها،این پایه ها می تواند متفاوت باشند ولی مشخصه اصلی این نرده ها را می توان وجود پایه های فلزی دانست. نرده های شیشه ای پایه دار خود به 2 دسته اصلی تقسیم بندی می شوند که هر کدام از نظر ظاهری زیبایی های خاص خود را دارند.

  • نرده شیشه ای با پایه های فلزی

نرده شیشه ای

استفاده از پایه های استیل برای تامین ایستایی نرده شیشه ای

در این گروه از نرده های شیشه ای، پایه های فلزی در فواصل مشخص و بصورت مدولار قرار گرفته و هر پایه فلزی 2 عدد شیشه را از طرفین مهار می کند. در این گروه از نرده های شیشه ای، وجود..............................


برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ فروردين ۹۸ ، ۲۰:۰۵
کارشناس شیدارک