مرجع تخصصی کفپوش

شیدارک مرجع تخصصی کفپوش

مرجع تخصصی کفپوش

شیدارک مرجع تخصصی کفپوش

انواع شیشه ها

چهارشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۸، ۰۶:۰۱ ب.ظ

انواع شیشه ها

شیشه محصولی صنعتی است که به دلیل استفاده های مختلف، در طیف ها و انواع گوناگونی تولید می شود. شیشه ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند با ویژگی ها و مشخصات فنی و ظاهری مختلفی تولید می شوند.در این مقاله نگاهی هرچند مختصر به انواع شیشه هایی که بیشترین استفاده را در صنعت ساختمان دارند خواهیم داشت.

قبل از بررسی انواع شیشه ها لازم است نکته ای را در خصوص روشهای تولید انواع شیشه یادآور شویم. تنوع در شیشه ها می تواند به تنوع در فرآیند تولید و یا به انواع فرآیندهای (Process) و پرداخت شیشه ها مربوط باشد. بدین معنی که برخی از ویژگی های شیشه مانند رنگ شیشه، میزان سبز بودن شیشه و ...حاصل تنوع در روشهای تولید و یا مشخصات فنی در زمان تولید شیشه هستند، ولی برخی دیگر از مشخصات شیشه مانند سکوریت بودن، آیینه ای بودن و ... به فرآیندهایی بستگی دارند که پس از تولید شیشه و در طی پرداخت و (Process) شیشه ها قابلیت انجام دارند.

1- شیشه تخت

انواع شیشه ها

شیشه تخت (شیشه معمولی) اولین محصول حاصل از تولید شیشه می باشد. امروزه اکثر کارخانه ها، شیشه را به روش شناور (Float) یا شیشه فلوت تولید می کنند. در این روش (تولید به روش شناور یا فلوت) شیشه ها با ضخامت یکسان تولید شده و پس از برش کاری در کارخانه قابلیت استفاده یا پرداخت برای تولید سایر محصولات را دارند. شیشه های معمولی در هنگام شکستن با قطعات بزرگ با لبه های تیز تبدیل می شوند.

شیشه های تخت می توانند با توجه به ترکیبات مواد اولیه، رنگی یا کاملا شفاف باشند و میزان شفافیت و یا میزان سبز بودن شیشه ها نیز قابل کنترل است.شیشه های تخت قابل تبدیل به آینه، شیشه های سکوریت، شیشه های لمینت، شیشه های خم و سایر انواع شیشه ها هستند.

2- شیشه های رنگی

انواع شیشه ها

انواع شیشه ها

شیشه های رنگی گرچه امروز کمتر مورد استفاده قرار می گیرند اما هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند. شیشه های رنگی در واقع همان شیشه های تخت معمولی هستند با این تفاوت که در حین فرآیند تولید شیشه ، مقداری از اکسید فلزات را برای دستیابی به رنگ مورد نظر به ترکیب مواد اولیه شیشه اضافه می کنند تا شیشه رنگ با رنگ مورد نظر بدست آید.تفاوت شیشه های رنگی با شیشه های رنگ شده در این است که در شیشه های رنگی، تمام ساختار شیشه، کاملا رنگی است و رنگ صرفا پوششی سطحی روی شیشه نیست. شیشه های رنگی بسیار زیبا هستند و در کاهش میزان اشعه ماوراء بنفش(اشعه uv) نقشی موثر دارند.

3- شیشه های طرح دار (شیشه های مشجر)

انواع شیشه ها

شیشه های طرح دار که در بازار ایران از آنها با نام شیشه های مشجر یاد می شود، بوسیله عبور دادن شیشه های تخت (شیشه های معمولی) گرم شده از زیر غلتک های طرحدار تولید می شوند. این شیشه ها، هم بصورت مات و هم بصورت شیشه های مشجر رنگی در دسترس هستند و استفاده از آنها یا صرفا جنبه تزئینی دارد و یا برای مسدود کردن دید بصری فضا در عین تامین روشنایی یک فضا می باشد.

4- آیینه

یکی از مهمترین و قدیمی ترین انواع شیشه ها، آیینه است.آیینه حاصل اضافه کردن چند لایه بسیار نازک و ظریف به پشت شیشه است که سبب می شود، شیشه قابلیت انعکاس و بازنمایی بالایی داشته باشد. این لایه ها می توانند ترکیبی از فلزاتی مانند جیوه،نقره، کروم، مس و ... باشند. احتمالا شما هم گاهی به پشت آیینه های قدیمی نگاه کرده اید و رنگ نارنجی اکسید جیوه را پشت آیینه دیده اید.

5- شیشه سکوریت

یکی از انواع شیشه هاست که حاصل فرآوری شیشه تخت پس از تولید می باشد. شیشه های سکوریت را بوسیله گرم کردن و سپس سرد کردن ناگهانی شیشه های معمولی تولید می کنند.این امر سبب افزایش سختی شیشه ها شده و عملکرد آنها را بهبود می بخشد. شیشه های سکوریت در هنگام شکستن ......................


ادامه مطلب

برای مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۱۴
کارشناس شیدارک

نظرات  (۱)

سلام دوست عزیز. پست بسیار زیبایی ارسال کردید. منتظر پست های بعدی شما هستیم.
یه زمانی اگه خواستید فایل های گرافیکی در زمینه افترافکت و فتوشاپ درست کنید. یه سری به وب سایت ما بزنید.

دانلود تمامی فایل ها رایگان است.

www.videopic.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی